“Hvorfor er jeg her?”
Et af menneskehedens store spørgsmål her på jorden.
Men også et spørgsmål, der bliver stillet dagligt i landets mødelokaler.
Men også et spørgsmål, der bliver stillet dagligt i landets mødelokaler.
“Hvad laver jeg egentlig i det her møde?”
Du kender sikkert det stille gaaaab.
Motivationen, der glider ned under bordkanten.
Motivationen, der glider ned under bordkanten.
Og tanken: “Hvor meget kunne jeg dog have nået, hvis jeg ikke sad her... i endnu et informationsmøde, der kunne have været en e-mail?”
Ineffektive møder er spild af tid.
Og tid er ikke kun penge.
Tid er energi, respekt og arbejdsglæde.
Og det er den pris, mange virksomheder betaler, hver eneste dag.
Efter mere end 10 års indblik i tusindvis af møder i danske virksomheder og organisationer står dette lysende klart for mig:
Det handler ikke bare om flere værktøjer.
Eller om at sende få udvalgte kolleger på kurser for at lære dem.
(selvom der findes virkelig gode kurser derude).
Det handler om mødekultur.
Og om at hæve den fælles bevidsthed, så alle kan tage ansvar for de gode møder.
Det starter med, at vi spørger os selv:
"Er jeg virkelig (som i VIRKELIG) vigtig for dette møde?"
Eller hvis du selv indkalder:
"Er Karsten-Bent måske en VIP et helt andet sted, end lige her?"
VIP står som bekendt for Very Important Person, og det er en vigtig huskeregel i min nye bog “MØDELAGT: 7 møderegler som giver mere tid, fokus og arbejdsglæde”.
VIP-reglen udfordrer to usynlige mødesabotører:
1. FOMO (Fear Of Missing Out): den der lille stemme, der hvisker “Hvad nu hvis jeg går glip af noget?”
Den lille stemme får os til at deltage i alt for mange møder, hvor vi egentlig ikke bidrager, og hvor 60 minutters informationsbombardement kunne opsummeres i en 5-minutters e-mail.
2. Hensynsbetændelsen: den velmenende impuls, der får mødeindkalderen til at trykke invite all “for en sikkerheds skyld” og derved skaber unødig mødestøj i organisationen.
Ikke to organisationer er ens.
Derfor er der mange måder at anvende VIP-reglen.
Jeg anbefaler altid, at den bliver tilpasset til netop jeres kultur (fx. igennem teamworkshops og opfølgningsforløb).
Men næste gang du inviterer til et internt møde, så prøv det her:
BRUG BARE 2 MIN. MERE PÅ AT OVERVEJE:
BRUG BARE 2 MIN. MERE PÅ AT OVERVEJE:
“Hvem af mine kolleger er virkelig vigtige for mødets formål?”
Og så lade resten slippe med en kort, præcis og opsummerende e-mail.